Eet geen vlees van een levend dier.

Geschreven door Rabbi Yeshayahu Hollander en vertaald door de redactie

Dit leert ons gevoelig te zijn voor wreedheid tegen dieren. (Dit gebod werd voor het eerst aan Noach gegeven en werd het toegestaan om vlees te eten. De negatieve geboden werden in Gan Eden afgedwongen.) Dit gebod (de zevende) werd aan Noach gegeven in Genesis 9:4-5. (“Desondanks zal je geen vlees eten met zijn leven, dat is zijn bloed”.)

Aan Adam en Eva werd er nog geen toestemming gegeven om vlees te eten, dus alle mensen waren vegetariërs tot aan de vloed. G’d stond pas het eten van vlees toe nadat Noach en zijn familie de Ark verliet. Dit is waarom G’d op dat moment het zevende gebod toevoegde dat het eten van vlees verwijderd van een levend dier verbiedt.

Eten van vlees van een levend dier omvat:

Tegen het eten ven een ledemaat gescheiden van een levend (getemd) dier, (wild) beest of gevogelte: en
Tegen het eten van vlees van elk soort dier dat door een wild beest werd verscheurd. Het is verboden om dat vlees te eten of een deel ervan, want het vlees werd er afgescheurd terwijl het dier nog in leven was.

Waar is het vlees?!!
Onlangs werd er op de Noachide Nations yahoo groep een vraag gesteld over wat voor soort vlees een Noachide kon eten. Moet een Noachide zich houden aan kosher vlees of mogen zij alle soorten vlees eten?

De gehele vraag is gebaseerd op de lezing van Rabbijn Richman op de eerste wereld conference van de Noachide Nations in Juli 2008.

Het was een genoegen toen rabbijn Chaim Richman antwoorde op de vraag door rabbijn Yeshayahu Hollander aan te halen om zo een compleet antwoord te geven op vraag van de rabbijnen op de Noachide wereld center. Eerst zal ik de originele vraag geven en dan het antwoord. Ik hoop dat je het duidelijk vindt en nuttig.

De originele vraag.

Voor Ray of aan iedereen die geschikt is voor het beantwoorden van de vraag.

Herinnert iemand zich nog wie de spreker was (R. Richman?) die sprak over het onderzoek die de rabbijnen deden. Ze gingen naar slachthuizen ect en die een eindoordeel gaven dat de Noachide kosher vlees moeten kopen om zo te voorkomen dat men het gebod van vlees dat verwijderd is van een levend dier niet overtreedt.
Was deze speech opgenomen op een van de 25 conference DVd’s en zo ja op welke?
Welke rabbijnen waren het die samen dit besluit nam?
Schrijven zij hier naderhand ook op?
De reden dat ik dit vraag is dat na bijna vier jaar er Noachides zijn die nog nooit van dit besluit hebben gehoord. Ik vertelde hen dit en zij vroegen wie de spreker was en wat hij precies gezegd heeft. Wat was het besluit en welke andere rabbijnen waren betrokken bij dit besluit. Ik zou graag deze mensen antwoord willen geven op hun vragen.

Ik hoor ook vragen zoals: “Ik kan in mijn buurt geen kosher vlees kopen” en “Kosher vlees is te duur”. Ik heb antwoord gegeven, maar niet naar hun tevredenheid. Misschien als ik hun de informatie kan laten zien dat het hun wel tevreden stelt.

Voor degene die geen kosher vlees kan kopen in hun buurt is er een mogelijkheid om bevroren vlees te kopen van een Joodse koshere leverancier? Ik kan me voorstellen dat er beperkingen zijn en dat dit erg prijzig is. Maar als het beschikbaar is dan laat ik de mensen dit weten.

Alvast bedankt Kim Hanke

Het antwoord:

Beste vrienden

Rabbijn Richman en ik hebben beiden gereageerd op de vragen van Kim. Ik citeer de reactie hieronder.

Beste Kim,

Shalom van Jeruzalem en ik hoop dat deze je brief je tevreden stelt. Ik was het die de speech hield tijdens de eerste Ray conferentie. Ik haalde de mening van rabbijn Yoel Schwartz aan. Nadien hebben de rabbijn van the Noachide World Center hier in Jeruzalem een organisatie opgericht door de befaamde Thora geleerde rabbijn Oury Cherki die werkt in overleg met de hoofd rabbijnen van Israel hierover geoordeeld. Dit onderwerp grondig onderzocht en verduidelijkt en dit heeft geleid tot de volgende suggesties.

1 In slachthuizen met dit probleem (een deel eten van een levend dier) dat zich voordoet is niet een weerspiegeling van het overgrote deel waar vlees wordt geslacht voor consumptie.. Dat dit gebeurt is een feit, maar niet in de meeste gevallen.

2 Noachides zijn niet verplicht zich extra regels op te leggen, maar bij twijfel kan de meerderheid een regel aannemen waarin iedereen aan houdt.

3 Daarom maken we deze informatie bekend voor degene die zich extra voorzichtig willen zijn. Voor de individuele Noachide die extra zorgvuldig willen zijn met hun levensstijl voor Hasjem is het afzien van niet-kosher vlees prijzenswaardig. Degene die dit niet doen hoeven zich niet te verontrusten wat mogelijk is voor de minderheid van ‘ever min ha-chai’ (dat je niks van een levend dier mag eten)

4 Noachide kunnen ook kiezen voor halal vlees (vlees onder Islamitisch toezicht) dat makkelijker verkrijgbaar is dan kosher vlees. Net als kosher vlees voldoet ook halal vlees aan de eisen dat de garantie is dat je geen deel van een levend dier eet.

Samenvattend: voor degene die extra voorzichtig willen zijn is het eten van kosher of halal vlees zonder financieel schade of extra moeite prijzenswaardig. Maar de meeste Noachide voor wie dit te duur is of teveel moeite kost zijn zij niet verplicht om kosher of halal vlees te kopen.

Ik hoop dat de informatie nuttig is. Laat me alsjeblieft weten als ik nog van dienst kan zijn. Met zegeningen van Jeruzalem.

Rabbijn Chaim Richman

Mijn reactie:

Voor mij in 2008 verliet rabbijn Richman Israël voor de conferentie in Ft. Lauderdale. De dag voordat ik de Verenigde Staten verliet, heb ik met rabbijn Schwartz gesproken en hij vertelde mij over de problemen met de slachthuizen. Ik besprak het probleem van verschillende Halachische punten en liet rabbijn Schwartz zien dat je vlees niet kan toestaan wat niet-kosher is voor Noachieden. Hij was het hier mee eens.

Rabbijn Richman hoorde ik niet over dit probleem praten en ik wist niet dat dit was besproken met/door rabbijn Richman voordat ik aankwam op de conferentie. Op de conferentie was er een vraag en antwoord sessie en waar dit probleem werd aangekaart. Ik vertelde over de discussie met rabbijn Schwartz en dat hij het er mee eens was dat gewone vlees niet is verboden.

Shalom

Rabbijn Yeshayahu Hollander

Vragen aan Rabbijn Sprecher
Op de website van FAQ-online zijn ook vragen gesteld aan rabbijn Sprecher met betrekking tot dit onderwerp. Ook is er een vraag gesteld over de problemen bij verdoofd slachten en rabbijn Sprecher antwoorde: “Zolang de BN zelf het dier geen leed heeft aangedaan is het geen probleem.” Ook hoeft men het vlees niet te mijden uit Amerika, omdat de dieren mais te eten krijgt en daardoor meer kans hebben op infecties.

Hieronder volgende vragen met de antwoorden van rabbijn Sprecher.

Vraag: In Nederland worden er bij de kippen de snavels geknipt, de koeien worden onthoornd en bij de varkens de staarten gecoupeerd. Dit om te voorkomen dat de dieren elkaar verwonden, maar als ze meer leefruimte krijgen is dit niet nodig. Gaat dit in tegen het Noachidische gebod dat je geen deel van een levend dier mag afsnijden ook al is dit gebruik bedoeld voor het voorkomen van infecties en om zo meer in een hok te plaatsen?

Antwoord:De noachitische wet heeft enkel betrekking op het verwijderde deel van het dier. De rest van het dier mag gewoon genuttigd worden door noachieten.

Vraag: Alle katten in het asiel boven de 1 jaar worden gecastreerd. Als je een jonger katje neemt, moet je beloven deze te castreren. Mag een BN dat?

Antwoord:Het is toegestaan, het valt niet onder de zeven noachitische wetten. Het is anders wanneer je het geslachtsdeel daarna zou willen opeten. Dat is het niet toegestaan.

Vraag: Je mag geen deel van een levend dier eten. Geldt dit ook voor amfibieen [kikkerbillen]? Zo ja, wat is het verschil tussen bv een kikker en een koe?

Antwoord:Het geldt voor alle levende dieren behalve de vissen. Dit omdat vissen geen ledematen hebben. Kikkerbilletjes mogen alleen gegeten worden wanneer ze zijn genomen van een niet levend dier.

Vraag: In Nederland willen de dierenorganisaties dat vissen in Nederland verdoofd worden gefileerd. Nu worden de vissen in ijs bewaard (levend) en daarna worden de vissen (ook levend) gefileerd. De reden dat koks dit doen, heeft te maken met het versheid van het vlees. Mijn vraag is nu: Gaat dit tegen het Noachidische gebod in of gelden voor vissen andere regels, omdat vissen ook niet hoeft te worden geslacht?

Antwoord:Vissen hebben niet zoals vogels en dieren geen sjechieta nodig. Daarnaast mogen zelfs Joden vissenbloed benuttigen mits je een stuk vis erbij legt, zodat je geen indruk wekt dat je gewoon bloed drinkt. In tegen stelling tot Bne Noach is de Jood niet toegestaan een vis levend te eten.

Vraag: Mogen wij BN-ers hallal (eten bereid volgens de Islamitsche riten) eten? Het eten schijnt opgedragen te zijn aan Allah middels rituele slacht. Hoe zit het met bv brood door moslims klaar gemaakt? Wordt ook brood ritueel aan Allah opgedragen? BN is er wars van, mogen we het daarom wel weten?

Antwoord:Bne Noach mogen alles eten. Maakt niet uit dat moslims de dieren aan Allah hebben opgedragen, want het ritueel is niet relevant voor Bne Noach. Het dier moet wel echt dood zijn.

Vraag: We spreken een zegen uit voordat we gaan eten als dank aan Hasjem dat we dat van Hem mogen ontvangen.

Vanmiddag dacht ik ineens, toen ik ‘snuitje’ mijn zwerfkat eten gaf of je eigenlijk ook daar een zegen over uitspreken mag/moet.

Dus zegen je ook met een spreuk de voeding van je dieren?

Antwoord:Het eten geven van je dieren voordat je zelf gaat eten is een mitswe. Er zijn chachamiem die een dier hebben gekocht om enkel deze mitswe te kunnen doen. Zolang het is voordat je gaat eten, maakt het niet uit hoelang daarvoor je ze eten hebt gegeven.

Je zegt geen bracha over het eten van een dier.