Bnei Noach (de Noachieden)

Gebod om gerechtsystemen op te zetten
De mensheid is opgedragen op gerechtsystemen op zetten om de zes wetten in acht te houden, en eventueel andere nodige regels of gebruiken in te stellen. In Bereshis 18:19 lezen we

“Want ik houd van hem, dus zal hij zijn kinderen na hem opdragen (yitzaveh), de weg van de Eeuwige te houden door deugd en recht te beoefenen…”

Verder kunnen we ook uit het verhaal van Shechem, Dinah en de zonen van Ya’akov leren.

“Shechem, zoon van Chamor de Chivviet, de vorst van het land, zag haar, nam har mee, ging bij haar liggen en verkrachtte haar.” Dat hij haar meenam buiten haar wil om, was o­ntvoering. Wat was verboden in de vorm van diefstal. Omdat de mannen in Shechem’s stad geen gerechtshof hadden aangesteld, konden ze hem ook niet veroordelen voor zijn misdaden. Ze faalden erin om dit gebod te gehoorzamen en werden zo collectief medeschuldig aan zijn misdaad. Ya’akovs zonen vormden daarom een hof, veroordeelden hem, en executeerden hen. Zie ook Bereshis 6:5-7, 19:1-9

De geboden en verboden voor het aanstelen van wetten en gerechtshoven houden in:

Rechters en “politie” aanstelen in elke gemeenschap.
De procederenden gelijk behandelen voor de wet.
Het ijverig navragen naar getuigenissen van getuigen.
Buitensporige mislukkingen van het hof tegen te gaan.
Een rechter mag geen steekpenning of gift o­ntvangen van een geprocedeerde.
Tegen een eerzuchtige rechter
Tegen een rechter die angst toont voor de bedreigingen van een geprocedeerde.
Rechter mag een arme gedaagde niet voortrekken uit medelijden.
Rechter mag niet discrimineren omdat de gedaagde een zondaar is.
Rechter mag niet zachtaardig zijn door een eventuele doodstraf opzij te schuiven.
Rechter mag niet discrimineren tegen een vreemdeling of wees.
Rechter mag gedaagde niet horen bij het afwezig zijn van de andere.
Verbod op rechters aanstellen met weinig kennis van de wet.
Verbod voor het hof op het doden van een o­nschuldig mens.
Verbod op beschuldiging door bijkomstig bewijs
Tegen straffen voor het plegen van een misdaad o­nder dwang
Dat de rechtbank de doodstraf door het zwaard beheerd.
Niemand mag het recht in eigen handen nemen, door de dader van een doodstraf zelf te doden. – Op dit punt verschillen de rabbijnen “De Noachieden zijn niet beperkt tot deze manier, maar mogen alleen en meteen beslissen.” –
Om te getuigen in een rechtbank.
Verbod op vals getuigen.