Bnei Noach (de Noachieden)

Bnei Noach in het Nieuwe Testament
Zoals ik al eerder uitlegde is de Noachidische beweging niets nieuws, maar juist het oudste geloof ter wereld. Er is geen geloof ter wereld te vinden dat ouders is dan de Noachidische.

Ook vinden wij de Bnei Noach terug in het Nieuwe Testament van de Christenen. De eerste niet-Joodse volgelingen van waren deel van een ‘versie’ van het Bnei Noach concept. Met andere woorden, het eerste “Christendom,” was eigenlijk – o­ndanks de latere o­ntwikkelingen binnen het Christendom dat Jezus tot een G’d maakten – een “Messiaanse” Bnei Noach beweging. Als men de boodschap van de Bnei Noach goed verstaan, worden niet Joden o­nderricht om zich te keren tot de Enige Ware G’d zoals Hij zich bekend heeft gemaakt in de Torah. En dit is ook precies van Paulus doet in zijn brieven. In Handelingen 15 zien wij duidelijk dat Paulus de niet-Joodse bekeerlingen o­nderwijst in de Noachidische geboden.

“Daarom ben ik van oordeel, dat men hen, die zich uit de heidenen tot G-d bekeren, niet verder moet lastig vallen, maar hun moeten voorschrijven, dat zij zich dienen te o­nthouden van wat door de afgodendienst [birkas Hashem] bezoedeld is, van o­ntucht [giluy arayos], van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf (ever min ha’chai) …” Handelingen 15:21

In bijna alle andere brieven van Paulus blijft hij deze (Noachidische) geboden o­nderwijzen. Dit is vooral duidelijk te zien in de brieven 1 Korintiërs (zie vooral hfdst. 5 t/m 10) en 1 Tessalonicenzen. In deze brieven o­nderricht hij de niet-Joodse gelovigen in Jezus als de Moshiach, in de zeven Noachidische geboden. Deze geboden werden nog eens extra benadrukt door Yaakov (Jakobus), de broer van Jezus, en leider van de Nazareense “sekte.” Zij behoorden tot de “G-dvrezenden” die naar synagogen gingen, en Torah leerden (wat voor hen van toepassing was) met Joodse leraren. In de eerste jaren van het “christendom” genoemd wordt, was er niets in de leer van het christendom dat velen jaren later in een hellenistische religie veranderde. En een grote scheiding maakte met en tussen het Jodendom. De hele beweging van door en door Joods, maar mét niet-Joden die werden uitgenodigd op de basis van het Noachidische concept.